Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

23. července 2018

Proč je snídaně tak důležitá?

Že je snídaně základ, na tom se shodneme. Možná mávnete rukou, že vy ale ráno hlad nemáte nebo že zkrátka nestíháte. Jenže, co se stane, když z domova odejdete s prázdným žaludkem?
Bez snídaně se sice ráno budete připadat lehčí a možná i příjemně. Ale na konci dne to bude naopak – budete jak vymačkaný citron. Bez energie, hladoví a unavení. Ne zbytečně bylo zkrátka o významu prvního jídla dne řečeno již mnoho. Jak by měla vypadat?
  
Půl na půl 
Základem snídaně, když hodláte zhubnout či si udržujete postavu, by měla být především bílkovina, doplněná o kvalitní tuky a sacharidy. Přesněji tedy 50 % sacharidů (pečivo, snídaňové cereálie, ovoce, med) a 50 % bílkovina (vejce, šunka, sýr, tvaroh, Cottage, řecké jogurty, proteinové výrobky).

Méně chleba, více vajíček
Že je to pro vás překvapení? Někdy si klientky myslí, že po spánku je dobré tělu dodat energii v podobě sacharidů. Bílkoviny jsou ovšem na hlad mnohem přínosnější. Nejen, že dodávají potřebný stavební materiál pro tělesné tkáně, ale hlavně vám pomáhají snížit chutě na sladké během dne. Což se kolem oběda a pak ve čtyři odpoledne, vždycky dostaví...

Bez mlsání to jde
Dostanete-li do sebe po ránu dostatek bílkovin, nebude vás během dne honit mlsná a kručet vám v žaludku. Ptáte se, jak je to možné? Proces trávení bílkovin je totiž pomalejší a náročnější, než je tomu u sacharidů. Tělo tak zpracovává bílkoviny delší dobu a tím pádem budete mít i déletrvající pocit sytosti. Náhlý hlad vás jen tak nepřepadne a nebudete mít potřebu „zaplácnout se“.

Moje tipy na snídani:

Banánové lívance s malinami (vidíte na fotce nahoře)
Banán (60 g), jedno vejce a pohankové vločky (10 g) rozmixujte, Těsto nechte pár minut odležet, pak smažte v lívanečníku (povrch lívanečníku postříkejte olejem ve spreji). Maliny (50 g) rozmačkejte s odtučněným tvarohem (200 g). Pokud se vám zdá málo sladký, pomozte si například tekutou strií. Lívance ozdobte ovocným tvarohem a dochuťte skořicí, či lístky máty. Kalorická hodnota je 1390 kJ.

Vaječná pomazánka s celozrnným chlebem
Uvařte jedno vejce natvrdo, nakrájejte ho nadrobno a smíchejte s tvarohem (150 g). Dochuťte solí a pepřem. A protože je ke slané snídani dobrá zelenina, přidejte papriku (60 g) nakrájenou najemno. Pomazánku dochuťte čerstvými bylinkami a podávejte s celozrnným chlebem (70 g). Kalorická hodnota této porce je 1387 kJ.

Další recepty nejen na snídani, ale i další jídla dne, najdete v mé on-line poradně MyDiet.cz Nenechte se tedy strhnout časem a pár minut na snídani si udělejte. Nezapomínejte, že ráno dělá den. Tak ať ho máte hezké!


Vaše Lada

Žádné komentáře:

Okomentovat