Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

18. září 2017

Proč na podzim vyměnit okurku za dýni?

Že vám je na podzim při pomyšlení na zeleninový salát zima po těle? Není divu. Podzim už se hlásí o slovo a s ním i změna jídelníčku. Je třeba ochlazující potraviny vyměnit za ty, co vás zahřejí.

Možná jste dosud nevěděli, že paprika, rajče, mrkev či okurka, dělají s tělem takové divy. Ale ano, čerstvá zelenina patří na stůl, když je venku teplo. Když se ale teplota otočí, je třeba sáhnout po tom, co dozrává právě v tu dobu. Tedy třeba dýně, červená řepa, patizon, celer, petržel... Že to není šálek vaší kávy? Zkuste jim dát šanci, vždyť zelenina je součástí zdravého jídelníčku jak v létě, tak v podzimním či zimním období. Uvidíte, jak vám ve vašem těle bude mnohem příjemněji. Podle aktuálních výživových doporučení byste měli denně sníst alespoň 400 g zeleniny, která nám poskytne dostatečné množství vitaminů, minerálů, vlákniny a dalších látek, které chrání vaše tělo před řadou onemocnění. Účinek dostatečného příjmu zeleniny pocítíte v dlouhodobém měřítku například úbytkem hmotnosti, snížením rizika vzniku onemocnění srdce a cév a dalších. Zelenina a látky v ní obsažené pomáhají zvyšovat imunitu a chránit organismus před akutními zdravotními komplikacemi. A čím jsou níže vybrané druhy tak výjimečné?

Dýně Hokaido - je bohatá na vitamíny a minerální látky, zastoupeny jsou především vápník, hořčík, fosfor, draslík, betakaroten a vitamíny A, B, C. Betakaroten obsažený v dýni působí pozitivně na kvalitu kůže a chrání ji před účinky UV záření. Čím více je dýně zabarvena do oranžova, tím více betakarotenu obsahuje. Dýni je dále připisována schopnost zvyšovat imunitu, pomáhat při onemocnění slinivky břišní, sleziny, žaludečních potížích, ale také při poruchách ledvin a srdečních potížích a to zejména díky vysokému obsahu draslíku a naopak nízkému obsahu sodíku. Pro nízký energetický obsah, vysoký obsah vlákniny, poměrné vysoký obsah proteinů a detoxikační účinky je dýně Hokaido vhodná i jako součást jídelníčku při redukční dietě.
Červená řepa - ač nevypadá lákavě, je velmi hodnotná. Bulva červené řepy je obsahuje sodík, draslík, vápník, hořčík a také křemík. Důležitý je obsah rostlinných barviv a vitamínů - vitamín C, vitamíny skupiny B a další. Látky, díky kterým řepa vyniká svou temně rudou až fialovou barvou, působí v lidském těle jako účinné antioxidanty, posilují imunitu a mají protinádorové účinky, betain brání rozvoji kornatění tepen a podporuje činnost jater. Červená řepa je skvělým zdrojem vlákniny a díky obsahu železa a kyseliny listové se cení i pro její přínos pro tvorbu červených krvinek a odvod toxickým látek z těla.
Patizon - je velmi lehce stravitelný, má vysoký obsah vlákniny a napomáhá tak přirozenému pročišťování střev. Stejně jako dýně podporuje imunitu, pomáhá celkové regeneraci organismu, snižuje hladinu tuku v krvi a má pozitivní účinek na srdce a celý kardiovaskulární systém. Z minerálů v něm najdete především sodík, draslík, železo, měď, chlor či fosfor.
Cuketa - je zelenina oblíbená zejména mezi těmi, kteří se snaží udržet si štíhlou linii. Vysoký obsah vody a biologicky důležitých látek propůjčují cuketě nálepku nízkoenergetické potraviny. Nejhodnotnější jsou mladé cukety, které mají měkkou, lehce stravitelnou slupku. Právě ta je skvělým zdrojem karotenoidů, respektive vitaminu A, který je potřebný pro zdraví sliznic a ochranu zraku. Dále obsahuje vitamín E, celé plody jsou jedním ze zdrojů hořčíku, vápníku, ale také fosforu, draslíku a dalších neméně důležitých prvků. Cuketa se může podobně, jako dříve popsané druhy zeleniny, chlubit svými detoxikačními účinky a napomáhá vylučování nadbytečné vody v těle, tedy vyplavování usazených toxinů a kyselin a stimuluje činnost ledvin.


RECEPT: Dýňový salát s fíky a cizrnou

Hokkaidó dýně, oloupaná, bez semínek, nakrájená na 2 cm kousky
Olivový olej 1 lžička mletého koriandru 1 lžička mletého římského kmínu 400 g konzervované cizrny 6 sušených fíků, jemně nasekaných 1 menší červená cibule, na tenké plátky koriandr, hrubě nasekaný 1 velký citron

Předehřejte troubu na 200 °C. Smíchejte dýni, 2 lžíce oleje, mletý koriandr a kmín ve velké míse. Dochuťte solí a pepřem. Směs přesuňte na plech. Pečte 20 minut nebo dokud dýně nezměkne. Nechte vychladnout. Následně smíchejte pečenou dýni, cizrnu, fíky, cibuli a nasekaný koriandr ve velké míse. Zakápněte olejem, přidejte citronovou kůru, 2 lžíce citronové šťávy, sůl a pepř. Dobře promíchejte a ozdobte rukolou.

Žádné komentáře:

Okomentovat