Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

5. září 2017

Ovocné a zeleninové freshe mají své pro i proti

Za velmi pozitivní považuji, že díky okamžité přípravě v nich zůstává maximum zdravých látek, vitamínů.  Na rozdíl od šťáv zakoupených v tetra-packu jsou fresh džusy „super čerstvé“ – tedy bez pasterizace a díky okamžité spotřebě nedojde k významným ztrátám antioxidantů, zejména vitaminu C, který je velmi citlivý na oxidační proces. Navíc doma nebo ve fresh stáncích nepoužívají žádné konzervační látky, což je super zpráva.

Jako negativum vnímám fakt, že jde jen o tzv. jednoduché „rychlé cukry“. Tedy ty, které nám rychle dodají energii, ale také nám po nich rychle stoupne a následně klesne hladina cukru v krvi (mají tzv. vysoký glykemický index) a dostaneme brzy hlad. Obecně má ovoce střední až nižší glykemický index, díky vláknině, kterou nejvíce tvoří. A právě o tuto drahocennou vlákninu - slupky – o ty při freshování přijdeme. Ty vyhodíme do koše. Zvláště člověk v redukčním režimu vlákninu i potraviny se středním glykemickým indexem potřebuje.

Pro srovnání: 1 kostka cukru váží 4,5 g. Průměrný ovocný fresh má okolo 10-12 g cukrů/100 ml – podle zralosti (sladkosti) daného ovoce. Takže 100 ml freshe má tolik cukru jako asi 2-3 kostky cukru. A to je ten důvod, proč fresh doporučuju pouze jako zpestření pitného režimu 2 dcl denně. Ne jako hlavní zdroj tekutin.

Pokud přeci jen chcete při redukci váhy pít fresh, tak nejlepším řešením jsou zeleninové (fresh mrkev - 153 kJ/100 ml - 7 g sacharidů), popř. ovocno-zeleninové. Určitě jen v omezeném množství, a ještě lépe ředěné vodou.

Já osobně, si raději než fresh dávám smoothie. Je to celý kus rozmixované zeleniny (ovoce), včetně vlákniny. Mnohdy je domácím smoothie makeru míchám i s jogurtem, mají pak lepší sytivou schopnost a vydržím v pohodě až do oběda. Nejčastěji jej používám jako zdravou rychlou dopolední svačinku. Je vhodné přidávat i bylinky a listy jako je máta, špenát, kadeřávek. Výživová hodnota smoothie nápojů vzrůstá o další mikroživiny, antioxidanty. Můj favorit – ananas, jablko, mrkev, řecký jogurt a mandle.

Jaké další ovoce doporučuju pro své blahodárné účinky mixovat?

Kiwi má vysoký obsah vitamínu C. Podobně jako jablka, obsahuje kiwi pektiny, které mají pozitivní vliv na hladinu cholesterolu. Díky obsahu serotoninu je kiwi také velmi vhodné proti stresu.

Jablka jsou zdravá, zejména díky vysokému obsahu B vitamínu a vitamínu C a působí jako silný antioxidant. Mějte na paměti, že slupka jablka obsahuje mnohonásobně více vitamínů než dužina. Navíc jablko obsahuje vlákninu, která je důležitá pro udržení zdravé střevní mikroflóry.

Hrušky jsou ještě zdravější než jablka. Jsou zdrojem pektinu, který hraje důležitou roli při trávení a detoxikaci organismu. Hrušky obsahují také hodně vlákniny, která napomáhá trávení.

Maliny jsou velmi zdravé díky vysokému obsahu vitamínu C, vápníku a fosforu. Nejen že podpoříte tvorbu červených krvinek, ale také zpevníte kosti a dáte svému tělu novou energii. Navíc maliny také zlepšují pleť.

Borůvky obsahují ještě více antioxidantů pomáhajících vašemu imunitnímu systému než kterékoliv jiné ovoce, nebo zelenina. Anthokyan, látka, obsažená v borůvkách dávající borůvkám jejich typicky modrou barvu, působí protizánětlivě, proti stárnutí a redukuje krevní tlak.

Jahody jsou výtečné pro obsah vitamínu C, vlákninu a minerální látky jako je draslík, vápník, hořčík, a fosfor. Jako letní ovoce obsahují jahody velké množství antioxidantů. Antioxidanty neutralizují znečišťující látky v těle chrání tak buňky před poškozením.

Banány jsou výborným zdrojem rychlé energie. Navíc obsahují množství vitamínů (nejvíce A, B1, B2 a C) a vápník. Tyto vitamíny mají dobrý vliv na náš imunitní systém a také velmi dobře regulují krevní tlak.

Nektarinky obsahují 19 vitamínů, 17 esenciálních aminokyselin, 31 minerálních látek a nejméně 10 antioxidantů. Obsahují i ty antioxidanty, které si umí tělo přetvořit na vitamín A. S ohledem na doporučenou denní dávku vitamínu A, obsahuje nektarinka 1/5 naší denní dávky tohoto vitamínu.

Další zdravé příklady smoothie receptů jsou na mé online poradně MyDiet.cz. Stačí si udělat registraci, zvolit jednu z placených verzí a dostanete recepty nejen na smoothie, spočítané kaloricky i nutričně přímo na vás na míru.

Žádné komentáře:

Okomentovat