Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

28. března 2018


Už se to blíží! Po dlouhé době opravdu dlouhý víkend! Jen to počasí: rádi byste už vyrazili ven a protáhli tělo? Jenže na horách je pořád sníh a ve městě pošmourno. Prostě nic moc. Jak si ale Velikonoce i tak užít? Vím.

Omlouvám se vám, ale tenhle svátek nemusím. Zažila jsem ho na vesnici i v menších městech, a tak mám bohaté zkušenosti s opilými koledníky. Pokaždé jsem se bála, že pomlázkou mi nařežou víc, než by mi přišlo akorát. Přitom svátky jara nutně nemusí být o tom, jak mít jelita na zadku, dát si do nosu i do panděra.

Jaro ale miluju 💓 První závan vůní květin, stromů. První teplé paprsky. Zapálená lýtka. Naděje, že další dny budou zase hezčí. Všechno se probouzí, venku i v nás. Jsem za tuhle chvíli ráda. Po zimě, plné chladu, jsou tu najednou víc emoce, vnímání těla, pocity. Chlad mizí. Proto právě v tuhle chvíli, více než kdy jindy, naslouchám tělu. Najednou mám chuť hodně věcí měnit. A ne přes hlavu, ale protože tělo si říká…

Proto pár slov k Velikonocům: nutně nemusíte sníst všechny čokoládové zajíce, dobroty pro koledníky i vypít panáky, které vám kdekdo bude nabízet. Anebo, vlastně můžete, ale počítejte s tím, že v dalších dnech musíte nasadit odtučňovací kůru. Lepší variantou je oslavit jaro příjemných pohybem a jídlem, které právě teď posílí imunitu, sníží únavu a udělá radost.

Výběr velikonočních jídel jsem v mé online poradně MyDiet.cz připravila obrovský. Nejen zdravého, a dokonce veganského beránka, ale i výtečnou mrkvovou roládu jako dezert, a hlavně hodně receptů, kde využijete všechna ta barvená a vařená vajíčka, která vám koledníci přinesou. Největší výhoda je, že všechny recepty mají klienti spočítané přímo pro sebe na míru😉 Tak se do toho pusťte a užijte si to se mnou.

Malou ochutnávku z mé online poradny máte zde:   

Cuketová hnízdečka s křepelčími vajíčky
180 g cukety nastrouhejte najemno na struhadle. Důkladně (opravdu velmi důkladně) vymačkejte vodu, osolte, přidejte 20 g pohankových vloček, a špetku sušeného česneku. "Těsto" napěchujte do olejem (sprejem) vystříkaných formiček na muffiny. Snažte se lžící vyrobit "mističku". Dejte péct do trouby na 20 min. na 180 °C. Křepelčí vejce vařte ve vodě cca 3-4 min. Po upečení mističky naservírujte na talíř, ozdobte rozkrojeným křepelčím vejcem a čerstvou řeřichou. Přikusujte ředkvičky. Jarní svačinka je na světě😉


Když k dobrému jídlu, které má plusy pro tělo, přidáte příjemnou procházku, dostanou vaše velikonoční svátky zcela jiný rozměr. Nabité energií a dobrou náladou, nikoli kocovinou a černým svědomím z přecpaného břicha.

Ať se máte každopádně hezky a odpočiňte si.
Vaše Lada 💓

16. března 2018

Když se řekne Havaj, člověk si představí nádherné pláže, moře na kterých brázdí vlny surfaři, hory s aktivními sopkami i obrovskými vodopády, dechberoucí výhledy na oceán a veleryby v nich. Ano, je to dokonalý obrázek krásné čisté přírody. A k tomu ještě připočtěte nekonečně rozsáhlou zahradu plodící organickou zeleninu a ovoce, které voní a chutnají jako nikde jinde na světě.


Zajít na místní farmářské trhy je opravdu zážitek. Cítila jsem se jako malé dítě v hračkářství plném hraček. Místní lidé jsou tak milí a přátelští, všechno vám dají ochutnat, a ještě k nákupu přibalí spoustu dárků (bylinek) navíc. Je to radost nakupovat.

I na Havaji jsou 4 sezony jako u nás, ale teploty jsou velmi vyrovnané. Drží se kolem 24-27 °C. Roste zde všechno, na co si vzpomete. Mango, papaya, avokádo, chlebovník. Nejtypičtější jsou ananasy a banány. Právě na Havaji se nacházejí nejrozsáhlejší ananasové a banánové plantáže, jejichž produkty známe i z našich supermarketů pod značkou Dole. Jen těch druhů banánů je na Havaji poněkud víc než u nás. Na trhu jsem nakoupila spoustu věcí, a mnoho u nich jsem ochutnala poprvé v životě. Až přijedu příště na Havaj, už vím, co mi moc chutná. Je to Star Apple a Chico! Mrkněte na video.



Jen těch druhů banánů je na Havaji poněkud víc než u nás. Některé se používají jako příloha, místo brambor, jiné se zapékají a z jiných se peče typický Havajský Banana Bread. Koupíte ho v každé kavárně i u stánku u cesty. Stojí okolo 3 dolarů tlustý 1,5 cm plátek. Ten jsem si úplně zamilovala. Zajímavé je, že chutná pokaždé jinak, ale vždycky skvěle. Každá rodina, má svůj vlastní recept a používá jiné přísady. V některých byly typické havajské ořechy - makadamové ořechy, v jiném mandle, v dalším zase čokoládové vločky. Ale nejlepší je ten nejtypičtější – s banány.No a abyste věděli jak skvěle chutná, tady máte recept.


Předehřejte troubu na 180 °C. Do mísy rozklepněte 2 vejce, k nim přidejte 30 g kokosového cukru a 30 g medu. Metličkami šlehejte 2-3 min do pěny. Pak přidejte 80 g kokosového tuku (ne rozehřátý, aby neuvařil vejce). Vařečkou zapracujte do vaječno - medové pěny. Rozmačkejte 3 banány (220 g) a ty také vmíchejte do hmoty. Přidejte 100 g řeckého jogurtu 0 % tuku. ve vedlejší míse smíchejte suché ingredience: 230 g celozrnné špaldové mouky, 1 lžičku kypřícího prášku na pečení, 2 lžičky skořice, špetku muškátového oříšku a soli, a vanilku (semínka z lusku). Suché ingredience smíchejte s mokrými a vypracujte těsto. Nakonec nasekejte nadrobno 30 g pekanových ořechů a také je vmíchejte do těsta. Sprejem na pečení vystříkejte nádobu na srnčí hřbet a lehce vysypte moukou nebo kokosem. Přelijte do ní těsto a vrch ozdobte dalším rozkrojeným banánem.  Dejte péct do trouby na 180 °C na 30 min, pak přikryjte alobalem z vrchu, aby se vám nahoře nespálil a pečte ještě cca 15-20 min vyzkoušejte špejlí, jestli těsto nelepí.

Užijte si Havaj :-)

21. února 2018

Celý den jste zvládali jíst téměř ukázkově a neradi byste si ten dojem zkazili právě večer? Co zvolit a po čem sáhnout, abyste si jídlo užili, vychutnali, ale netloustli?

Znám to moc dobře. Konečně je večer, všechny povinnosti za mnou a já mám čas v klidu si dát dobré jídlo. Jak moc ráda bych si dopřála plný talíř těstovin, velkou pizzu nebo sladké knedlíky. Jenže…  To bych se brzy nevešla do dveří. Jak to máte vy? Jste celý den zaneprázdněni v práci, nemáte jídlo čas a večer, když už jste mimo pracovní stres, zasednete ke stolu? Nečekejte, že vás poklepu po rameni a budu si říkat, že to chápu. Pokud nechcete tloustnout, tohle zkrátka často dělat nejde. Řešení? Jíst celý den, po malých dávkách, ale jíst. Klíč k lehké večeři spočívá v tom, že „jíte preventivně“. A začínáte už u snídaně. Nejlépe velké…

Když už víte
Pokud to zvládáte a chtěli byste i poslední jídlo dne mít správně, pojďme se podívat na večeře podrobně.
Za mne jednoznačně platí: večer je opravdu velmi důležité dodržovat skladbu. Večeře musí obsahovat bílkoviny, ale podle tuku se mění jejich množství! Podívejte se na srovnání.

Kolik by měla sníst bílkovin 70 kilová žena? (Muži si navýší o 30 procent.)

1. Ryby
- tuňák v oleji (množství bez tekutiny) 140 g
- tuňák konzervovaný ve vlastní šťávě 160 g
- treska, platýz (filety nebo steak, v syrovém stavu, bez kůže) 220 g
- candát 170 g
- losos 100 g
-  pstruh 120 g
              
2. Maso
- králičí hřbet nebo stehno (množství v syrovém stavu bez kosti) 140 g
- kuřecí, krůtí prsa (množství v syrovém stavu bez kosti) 150 g
- hovězí 100 g

3. Šunka drůbeží i vepřová (96 % masa – výrobce Dulano, prodává Lidl) 150 g

4. Šmakoun přírodní („maso“ z vaječných bílků – cca 12 % bílkovin) 220 g

5. Tofu přírodní (11 % bílkovin, 3% tuků) 170 g

6. Sýry
- Mozzarella (light) 120 g
- Cottage 180 g
Do 15 g absolutního tuku 80 g

7. Luštěniny 60 g (za sucha)

8. Vejce 2 celá + bílek navíc

Jak je připravovat?
Rozhodně ne na pánvi plné oleje. Některá masa (losos, pstruh) je dobré uvařit nebo upéct na kontaktním grilu bez tuku. Šmakouna připravte jako kuřecí steak. Šunku volte pouze v případě, že doma nic jiného nemáte. Ať si ale dáváte k večeři cokoli, nezapomínejte na velkou zeleninovou oblohu, určitě 200 až 300 g, popřípadě další salát k tomu. Teď přes zimu volte raději teplé saláty (zelené kombinujte s pečenou zeleninou), dušenou zeleninu (duste v sítku nad parou, nejlépe takovou, co vás nenadýmá).

A jeden skvělý recept na rychlou večeři je zde:
Hovězí roastbeef na salátovém lůžku
Hovězí roastbeef 100 g
Olivový olej 10 g
Sůl a pepř
Dijonská hořčice 5 g
Citronová šťáva 1 polévková lžíce
Med 5 g
Směs salátů (polníček, rukola) 60 g
červená paprika 70 g
Rajčata 60 g


Upečte reastbeaf: vysoký roštěnec potřete olivovým olejem, osolte ho a opepřete. Vložte v pekáčku do trouby předehřáté na 90 st a pečte na teplotu uvnitř masa 56 st (měřte jehlovým teploměrem)
Po upečení maso vyjměte, zatižte ho kuchyňským prkénkem a sáčkem mouky nebo mlékem v krabici. Přebytečná krev vyteče a maso uvnitř zůstane růžové.
Pokud se vám reastbeaf nechce doma připravovat, kupte so hotový (zalisovaný v igelitu) třeba od Marks & Spencer.

Salát: olivový olej, hořčici, citronovou šťávu a med smíchejte do zálivky. Saláty opláchněte a nasypte na talíř společně s nakrájenou paprikou a rajčaty. Navrch rozprostřete roastbeef a zakapejte hořčično-medovým dresinkem.

Tak dobrou chuť!
Vaše Lada

23. ledna 2018

Vyberte si správný sýr. 

Věděli jste, že Leerdamer light 17 % má víc tuku než Eidam 30 %?
Nebo, že Madeland Fitness 10 % má stejně tuku jako Eidam 20 %?
Že to není možné? Prozradím vám, proč ano!

Nedávno se mne známá ptala, jaký sýr jím a které mléko používám? Chtěla vědět, zda její výběr je správný. Řešila procenta tuku a nějak jí v jídelníčku unikla každodenní láhev bílého vína k večeři.
Takže to shrnu, všechno se počítá. Ale chce to vědět, co je důležité a co nesmysl. Tentokrát zůstaňme u sýrů.

Víc než o procento tuku jde o to, kolik má sýr absolutního tuku a kolik ho fakticky sníte.

Naučte se ho počítat
Množství tuku v sýrech není dáno jenom jeho podílem v sušině (obvykle vyjádřeno v procentech). Pro zjištění celkového množství tuku je nutné vypočíst absolutní hodnotu. Mohou totiž nastat situace, kdy sýr s nižším procentem tuku může mít celkově vyšší množství tuku a naopak. Mrkněte proto na etikety.

Nenechte se napálit
Výrobci pochopitelně počítají s tím, že málokdo bude luštit malá písmenka. A dietářka, která vidí v regále sýr Fitness s velkou desítkou, po něm sáhne spíš než po Eidamu s dvacítkou. Jenže výsledek je nakonec stejný, sní 10 g absolutního tuku na 100 g sýra.

Jak jsem se k těm číslům dopracovala?
Pokusím se to vysvětlit na příkladech:

- Tvrdý sýr se 60 % sušiny a 40 % tuku v sušině má ve 100 g své hmoty 24 g tuku (60x40/100 = 24 g tuku/100 g).

- Na první pohled tučnější měkký sýr se 60 % tuku v sušině, má však díky vyššímu množství vody – sušina tvoří pouze 30 % hmotnosti, ve 100 g pouze 18 g tuku (60x30/100 = 18g tuku/100g).

Platí tedy, že čím více sušiny, tím více tuku ve výrobku.

Např. Eidam 30 % = 30 % tuku, 50 % sušiny = (30x50/100) = 15 g absolutního tuku.
Leerdamer light 17 % = 38 % tuku, 50 % sušiny = (38x50/100) = 16,5 g absolutního tuku.

To, co výrobce chytře uvádí, není tedy procento tuku v sýru jako ostatní, ale rovnou absolutní tuk. Jenže to si nikdo nepřečte a všichni ten údaj mají za stejný jako u Eidamů.

Takže, když si budete hlídat hodnotu absolutního tuku do 15 g na 100 g, jste v bezpečí.

Mezi takové sýry patří například: Madeland Fitness, Eidam 20 % i 30 %.
A ostatní sýry, jen na chuť - jako delikatesu.

Stále se nemůžete zbavit kil navíc, které tak nějak vznikly koncem roku? Nejste v tom sami. Přes zimu přibere většina lidí, na vině jsou především vánoční svátky, ale také zcela přirozené zimní počasí, kdy se tělo chce před chladem “obalit”. Jak to ale nenechat zajít moc daleko?

Zrevidujte jídelníček

V první řadě omezte moučné výrobky a jednoduché sacharidy, jako jsou sladkosti, sušenky či bílé pečivo. Také ovoce obsahuje řadu cukrů a je lépe si ho dopřát spíše dopoledne. Místo klasických příloh pak volte větší množství zeleniny, ale přílohy nevynechávejte. Důležité pravidlo je ale netrápit se hlady, jíst pravidelně a dodržovat pitný režim. Kritická chvíle často nastává v době oběda, kdy buď dietu porušíme nebo se raději nenajíme a večer pak přijde vlčí hlad, který skončí vyjedením ledničky. Začněte si ho pravidelně zapisovat do aplikace www.MyDiet.cz Návrhy na změny dostanete ihned.


Mějte tipy
Proto pokud si nestíháte zdravé jídlo uvařit nebo nemáte v okolí žádnou vhodnou restauraci, vsaďte za rozvážky jídel. Nebo ještě lépe: vytipujte si kvalitní jídlo v okolí, kam stačí doběhnout, rychle donést. Po ruce také mějte vždy nějaké pomocníky: proteinové tyčinky, koktejly, chlebíky, banán.

Hýbejte se
Velmi důležitý je pak samozřejmě také pohyb. Vsaďte na to, co je vám přirozené a z čeho máte radost: tanec, plavání, jóga, běh a další. Pak se vám pravidelnost bude dodržovat snadněji, než když se budete nutit do věcí, které jsou účinné, ale vás nebaví. Ideální je najít si parťáka, s nimiž se vám bude cvičit lépe, a navíc se budete navzájem motivovat, abyste chodili. Pokud nemáte čas sportovat, vsaďte na přirozený pohyb – víc choďte.


Detoxikujte
Zbavení těla toxinů pomůže nejen během dietních plánů, ale často navrací také ztracenou energii a dobrou náladu. Toxiny mají vliv například i na celulitidu. Vhodné jsou detoxikační čaje, případně také speciální kosmetika. Vyzkoušet můžete i speciální kůry jako jsou tělové zábaly, které přinášejí okamžitý úbytek centimetrů a detoxikaci těla již po prvním zábalu.

Motivujte se
Dobrými společníky jsou ale také technické vychytávky, jako třeba sportovní hodinky, co měří vzdálenosti, tepovou frekvenci, spálené kalorie. Nebo, že to je fit náramek, váha na vaření, ale i ta osobní na vaše pokroky? Všechno berte! I mixér, smoothie maker či nové potraviny na vaření. To všechno vám může z hubnutí udělat radost, ne nutnost.


27. prosince 2017

Nejen Vánoce jsou spojené se spoustou jídla. I Silvestrovské oslavy mohou být pro vás, co se snažíte něco udělat pro své zdraví, těžkou zkouškou. Abyste to se zdarem přežili, sepsala jsem Vám několik pravidel a tipů, jak to zvládnout a zároveň si to užít bez stresu.

1. Plánujte. Věřte tomu, že pokud si celý silvestrovský den předem pečlivě naplánujete, nemusíte mít strach, že by se vám to potom vymklo z rukou. Naplánujte si celý den, stejně jako kterýkoli jiný den. Pouze si nechte nějakou rezervu ve všech živinách i v energii, abyste nemuseli celý večer být o hladu.

2. Před tím, než odejdete na oslavu nezapomeňte se navečeřet. Není nic horšího, než když dorazíte hladoví někam, kde je všude spousta jídla. To se potom odolává těžko a dopadne to tak, že sníte, co potkáte, bez přemýšlení. O pití alkoholu nalačno ani nemluvě.

3. Pokud máte v plánu pít alkohol, doporučuji v menším množství bílé víno, ke kterému je vhodné popíjet obyčejnou vodu.

4. Tvrdý alkohol je v rámci vašeho snažení úplně nevhodný. Pokud vás okolí často nutí do přípitků a panáků, zkuste si předem připravit nějakou věrohodnou výmluvu, proč pít nesmíte, např. právě dobíráte antibiotika :-) Malý přípitek o půlnoci samozřejmě nevadí.

5. Vyvarujte se pití jakýchkoli slazených nápojů a koktejlů.

6. Při vybírání jídla koukejte po tom, kde snadno identifikujete složení, kde nebude nic schovaného. Např. nakrájený sýr, šunka, maso, zelenina, ovoce je lepší než neidentifikovatelná pomazánka na chlebíčku, saláty s majonézou. A bude se vám to i zpětně lépe zapisovat na MyDiet.cz

7. Vyhýbejte se veškerým chipsům, křupkám, tyčinkám, soleným arašídům, sladkým zákuskům. Jsou lepší věci, na kterých si pochutnáte.

8. Nenechte se odradit různými škarohlídy, kteří vás budou pokoušet a říkat: „Jen si dej, jednou se to nezblázní.“ Ono se to nezblázní, ale tady jde o princip. Proč by vás měl někdo nutit dělat něco, co už víte, že pro vás není to pravé? Stůjte si za svým postojem!

9. Kdyby se vám během dne nebo i během večera naskytla možnost nějakého pohybu, tak to bude jen dobře. Tancujte.

10. Pro jistotu mějte v kabelce s sebou nějakou proteinovou tyčku. Co kdyby náhodou nebylo vůbec nic, co byste si dali? Důležité je být připravený na všechno.


Každopádně si konec roku hezky užijte a přeji vám šťastný vstup do nového roku 😊




8. prosince 2017

Jóga vám pomůže s hubnutím, protože zpevňuje, protahuje, zbavuje stresu a také pomáhá zlepšit fungování orgánů v těle. Vybrat si můžete z mnoha druhů: power jóga, hot jóga, klasická jóga, jemná jóga, v houpacích sítích, ... Dnes již každé studio nabízí první lekci zdarma, tak najděte si tu svou.

Proč?
Během jedné lekce se vám podaří získat spoustu věcí prospěšné pro vaše tělo i duši. Tady jsou jen některé, které mi přišly nejdůležitější.

1. Kompenzuje stres.
Chce se toho od nás stále víc a v rychlejším tempu. Stres je naší každodenní součástí, ale je dlouhodobě velmi nezdravý. Jóga je vhodným pomocníkem, jak dostat své tělo a mysl do klidu a harmonie. Pravidelné chvíle relaxace a uvolnění mysli se díky cvičení jógy, postarají o to, abyste nemuseli sahat po lahvi vína nebo antidepresivech.

2. Uvolní ztuhlé svaly.
Možná také během dne často sedíte nebo provádíte jednostranný pohyb. Z toho velice často vznikají bolesti zad, kloubů a svalů. Jóga perfektně protáhne všechny svaly na těle, i ty, o kterých jste ani nevěděli. Díky tomu budete předcházet problémům se zády a jiným bolestem.

3. Zpevní tělo.
Ačkoliv se zdá, že jóga je pomalá a mírná, zdání klame. Hodně se při ní zapojují vnitřní svaly (ne ty povrchové jako v posilovně), které odpovídají za správné držení těla. Záklony, předklony, rotace, výdrže… ty všechny z jógy dělají skvělé cvičení pro štíhlé a pevné svaly. Věnujte se józe často a pečlivě a brzy sami uvidíte, jak se dostaví výsledky. Odměnou vám bude krásně vyrýsované, zdravé a pevné tělo.

4. Dá vám klid v sobě.
Základním prvkem jógy je dech, díky správnému dýchacímu návyku si můžete dopřát chvilku klidu a relaxace kdykoliv během dne. Jakmile si uvědomujeme dech, jsme přítomní, žijeme tady a teď a vnímáme kvalitu našeho života, který se rázem stává radostnější a pestřejší. V józe se častou používá tvrzení: „Tam kde je dech, je i život.“

5. Omlazuje. Vážně.
Právě předklony a tedy hlava dolů dokáže zredukovat vrásky v obličeji. Navíc některé cviky dokáží stimulovat štítnou žlázu, vaječníky, nadledvinky a hypofýzu - tedy aktivují tvorbu hormonů, které stojí za mladistvým vzhledem i myslí. A nezapomeňte, že je nám právě tolik na kolik se cítíme.