Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

14. listopadu 2019

Chleba s máslem vyměňte za vyvážené chlebíky. Nebudete mít hlad!

Nestačí jíst zdravě, abyste zhubli nebo byli v super kondici. Výživa je složitější. Je potřeba jíst...

DOSTATEČNĚ - tolik, kolik vaše tělo potřebuje. Podle věku, sportovních aktivit. Jíst málo kalorií je z dlouhodobého hlediska špatná volba.

VYVÁŽENĚ - všechny živiny jsou důležité (i ty sacharidy!). Klíč je v jejich vzájemném poměru. Jestli chci zhubnout nebo udržovat váhu.

HODNOTNĚ - znamená vybírat nutričně hodnotné potraviny. Ty, které jsou co nejméně zpracované, ve své přirozené podobě.

Že nevíte, kolik kalorií váš organismus potřebuje? Kolik sacharidů, bílkovin a tuků? Snadná pomoc. Udělej si profil na www.mydiet.cz a vše se zdarma dozvíte.
Jak chcete zhubnout, když nevíte, kolik čeho máte jíst?

Tady jsou moje tipy, na chleby, které jsou vyvážené. Nahoře: Žitný chlebík s hummusem, druhý s prosciuttem, fíky a ořechy.

Žitný chlebík, namazaný skyrem (20 g) ozdobený malinami (15 g) a fíky (60 g). Posypaný mandlovými lupínky a chia (5 g). Druhý: žitný chlebík, na který jsem dala restované žampióny (20 g) se šunkou (30 g) spojené jedním vejcem, ozdobené rukolou a sezamem.

Možná patříte k těm mlsounům, co si snídani naslano nedokážou představit. Taky jsem byla ten typ, co snídal slané snídaně jen v hotelích a doma 100 % sladkou. Můžu vás uklidnit. Je to úplně jedno, protože sladká i slaná může být nutričně správně. A obojí se dá také super zkazit. Typická sladká chyba je pečivo+máslo+džem. Sacharid (S) s tukem (T). Nevyváženě, podrážděná slinivka, brzy hlad. Takový chlebíček s marmoškou může mít i 1400 kJ. Co s tím?

UŽITEČNÉ RADY
👌🏻Když už si chcete koupit marmeládu, vybírejte tu, která má co nejvyšší podíl ovoce: 50% a více.
👌🏻sledujte množství sacharidů. Zvolte ideálně takovou marmeládu, která je bez přidaného cukru (zn. St. Dalflour nebo Relax). Mrkněte na přiložené nutriční tabulky. Jestli milujete jedině marmeládu od babičky (nebo z farmářských trhů), vězte, že bude určitě “poctivá”  = na 1 kg ovoce - 1 kg cukru.
👌🏻OPRAVDU musíte mít marmeládu? Neudělá vám čerstvé ovoce stejnou službu? Tak to dělám já:

Žitný chlebík (S)+ kešu Dietella (T+B) + čerstvé jahody/ banán (S)


UŽITEČNÉ RADY

1. Nebojte se TOUSŤÁKU. Nepatří sice do kategorie čerstvého pečiva, spíše je z kategorie trvanlivého. To s sebou nese přídatné látky, které podporují to, aby zůstal kyprý, měkký a nevysušoval se. ALE! Dají se najít verze, které jsou sice trvanlivé, zato celozrnné = nutričně hodnotnější než klasická bílá houska nebo rohlík. Jestli je z celozrnné mouky, si prečtete na etiketě (etiketa je také nesporná výhoda trvanlivého pečiva). Většinou je ve složení 50 % celozrnné mouky. Takový chléb pak může obohatit vaši stravu o 7 - 9 g vlákniny na 100 g chleba. Pohledem to poznáte podle teček v chlebu. Říkávám klientům, že je “kropenatý”. Další výhodou je, že víte kolik gramů má jeden plátek (také prečtete z etikety) a tím se zjednoduší případné vážení a stanovení porce. Což ocení ti z vás, kdo si zapisují svůj příjem do MyDiet.cz A další věc na cestách se nezkazí.

2. AVOKÁDO - je to móda, je to trend, chutná skvěle, ALE je to tuk. Hodně tuku! Avokádo má 697 kJ na 100 g a 16 g tuku na 100 g. Ano je to zdravý (rostlinný tuk), lepší než máslo (živočišný), to ale neznamená, že můžu sníst celé avokádo na posezení. Protože pak se nedivte, že nehubnete, když sníte na (opečeném = tuk) krajíci chlebu 1 avokádo! Můžete sníst až 2120 kJ (33 g Tuků, 42 g Sacharidů, 9 g Bílkovin). Když to hodně přeženu, jste na tom podobně jako byste snídali 2 croissanty.

3. JAK tedy zvládnout tuto snídani VYVÁŽENĚ? Nařeď množství avokáda (špenátem, kadeřávkem, žampiony), já jsem použila jen 1/4 z velkého avokáda. Přidej k avokádu něco dalšího, nejlépe bílkovinu šunku, vajíčko, halloumi. Ideální by byla bílkovina bez tuku = šunka.

4. Nejsme DĚTI, abychom snídali Nutellu. Ale DIETELLU BEZ OBAV 🔆 neobsahuje cukr 🔆 je opravdu z oříšků (70% buráků) 🔆 obohacena o PROTEIN (37% bílkovin) 🔆 jde tedy o tuk s bílkovinou, jediné, co potřebujete dodat jsou sacharidy (toust, ovoce).

Sledujte můj instagram, najdete tam další vyvážené a vyLaděné recepty.
https://www.instagram.com/lada_noskova/




Žádné komentáře:

Okomentovat