Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

30. září 2019

Přichází období zklidnění a čas jen pro vás

Máme tu začátek podzimu a s ním i celkové zklidnění. Je třeba změnit nejen jídelníček, ale i životní styl. Zpomalte, začněte víc odpočívat, hledat aktivity, které vám budou dělat radost a plánujte!
Všimli jste si, že nemáte najednou vůbec chuť na rajčata, saláty, ředkvičky, natož okurku? To je v pořádku. Tělo totiž chce zahřívat, ne ochlazovat. Proto podzimní barvy budou slušet i vašim talířům. Zapojte do svých salátů víc pečené zeleniny. Přidejte řepu, dýni, cuketu, fazole ale klidně i kaštany. Žaludek vám za teplou stravu poděkuje. Než studený cottage z lednice, upečte si tvarohový jáhelník s ovocem.
Teď je čas na koření
A nebojte se trochu rozpálit tělo. Vynechejte kávu s mlékem, ale vsaďte třeba na zázvorový čaj s citronem. Přidávejte do všechno koření, které zahřívá: skořice, chilli, pepř, kardamon. Připravujte si polévky a vývary všeho druhy. V Asii dokonce vývar snídají a ví proč: tělo po nočním spánku dostane energii, vitamíny a sílu. A je to lepší než hrnek s kofeinem. Zkuste to!

Jóga není jen o cvičení
Na podzim potřebujeme podpořit imunitní systém. Mimo dostatek vitamínů je skvělá i jóga, která naši imunitu dokáže skvěle “nakopnout”. K tomu jsou výborné například rotační pozice. V přírodě se vše zpomaluje, v souladu s přírodním cyklem je také dobré vyzkoušet pomalejší druhy jógy, např. Jin jógu, která nám dodá pocit vnitřního klidu, odpočinku. Nedám na ni dopustit.

Hýčkání není hřích
A v tomhle období je skvělé zase vrátit do hry saunu i masáže. Uvidíte, kolik energie vám dodají. Kolik potíží odstraní a kolika předejdou. Umí řešit nejen únavu, bolavé tělo, ale i uvolnit vás od stresu. Zklidnit. Zkuste si na ně vyšetřit čas, je to prevence vašeho zdraví. I toho duševního.

Potraviny vhodné do podzimního období
Obiloviny – celozrnné - rýže, špalda, ječmen.
Luštěniny – soja ve formě fermentované, to je tofu, tempeh či nato.
Zelenina – celer, květák, bílá ředkev, kulatá ředkev, černá ředkev, černý kořen, cibule, pórek, křen, česnek.
Ovoce – dojídáme jablíčka nebo hrušky, později pojídáme kompotované nebo sušené.
Ořechy a semínka – mandle, piniové ořechy a seznam.
Koření – majoránka, tymián, rozmarýn, saturejka, hřebíček, anýz, fenykl, skořice, zázvor, římský kmín, zázvor.
Vejce - hlavně bílek.

Užijte si barvy podzimu
 S láskou Lada

Žádné komentáře:

Okomentovat