Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

23. prosince 2018

Jak přežít Vánoce bez následků?

Někteří z nás se Vánoc obávají proto, že by jim mohly pokazit snažení zhubnout. Jak to máte vy? Držíte půst? Vyhýbáte se cukroví? Nebo si dopřeje dva tři dny hodování, a pak řešíte následky? Mám pro vás pár rad, aby vám bylo i po svátcích dobře po těle.

Na Štědrý den
Nedržte půst – dodržujte pět jídel za den a snažte se udržet vhodnou skladbu. Nejlepší metoda? Jezte jen polovinu. Smaženého kapra lze vyměňte za jinou nesmaženou rybu. Klasicky smažený kapr + bramborový salát má 4910 kJ! Pečený kapr + brambory + zeleninová obloha jen 1300 kJ. Aha? A také během těchto dnů jděte na procházku, ven spálit kalorie. Něčím pohodovým.

Na Boží hod
Ke všemu přidávejte velké množství zeleniny. Ta vás nasytí, a pak vám bude stačit jen jeden knedlík a trochu omáčky. Maso je v pořádku. Vyměňte kachnu třeba za kuře upečené na divoko. Popřípadě přihoďte ke kachně kuřecí či krůtí stehno – bude stejně vonět, ale jeho kalorická hodnota bude poloviční. Nezapomeňte na větší porci zelí a pouze dva bramborové knedlíčky.

Na návštěvách
Nepřejídejte! A s díky odmítněte přídavek. Nejlepší je postupovat asertivně. Mějte na paměti, že vy jste na prvním místě ve vašem životě, čistě vaše je rozhodnutí udržet si váhu. Děláte to pro sebe. Zasloužíte si vypadat a cítit se dobře!

1. možnost (lež) – včera jsem měla problémy se žaludkem (žlučníkem), lékař mi doporučil dietu.
2. možnost (pravda) – začala jsem se stravovat jinak, nechci přibrat, dám si spíše brambory než bramborový salát a více zeleniny. Je mi teď mnohem lépe, mám ze sebe radost.

Nepřehánějte to s alkoholem – má vysokou energii, podporuje chuť k jídlu a jednoznačně přispívá ke vzniku obezity.

Po 26. 12. jsou čtyři naprosto běžné dny – není třeba se přejídat, vraťte se ke svým původním stravovacím zvyklostem. Ano vím, jde to těžko...  


Na Silvestra
Co doma nemám, to nesním. Co doma mám, to sním. Udělejte proto menší nákupy, berte méně kalorické potraviny, méně kalorický alkohol. Klasický obložený chlebíček s bramborovým salátem, vajíčkem a salámem vyměňte třeba za celozrnné jednohubky, zeleninový talíř. Hezky si to nazdobte, například sýr ozdobně vykrájejte a párátkem připíchněte hroznové víno, mandarinku atd.

Večery
Místo buráků a chipsů, zkuste například proteinový snack Jerky, sójové oříšky, či další odlehčené pochutiny, které zakoupíte hlavně v obchodě se zdravou výživou. A opatrně s alkoholem… V redukci váhy je potřeba vynechat destiláty (příliš mnoho kalorií) a pivo. Když si dopřejete panáka vodky (čím více procent alkoholu, tím hůř), představte si podobné množství stolního oleje! Víno zkuste ředit vodou do vinného střiku, nebo zkrátka více sklenky zapíjejte. A jen pro představu: 2 dcl vaječného koňaku má 2700 kJ (= 16 sklenek vinného střiku).

A víte co?
Stejná hmotnost na začátku prosince i ledna je úspěch!
Přeju jen reálná předsevzetí...

S láskou vaše Lada 💙

Žádné komentáře:

Okomentovat