Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

19. listopadu 2018

Cvičím, zdravě jím, ale nehubnu. Jak to?


Po létě jste naskočili zase do zdravého režimu a začali jste často sportovat. A stejně máte pocit, že se vaše kila ne a ne hnout dolů? V čem může být chyba? A proč to tak je?




Hodně nemusí být dobře
Hubnutí je sice matematika, tzn. výdej a příjem v mínusové bilanci a hubnu, by měl platit, ale není to úplně tak jednoznačné. Sama na sobě mám vypozorováno, že když to s cvičením přeháním, stejně to nefunguje. Když je zkrátka energetický deficit velký, mé tělo stávkuje. Co tím myslím i v číslech? Jím 6000 kJ, ale každý den tréninkem spálím 2500 kJ, tak zbývající příjem 3500 kJ už je tak nízký, že hubnutí se nedostavuje. Nebo ještě hůř spaluje drahocennou svalovou hmotu.
Sledujte to v číslech
Cvičit je tedy zdravé, ale je také potřeba adekvátně a dostatečně jíst. Myslím, že na to aby člověk hubl stačí dosáhnout výdeje okolo 1500 kJ. Proto je potřeba, abyste v těch tréninkových dnech přidali na jídle – ideálně před výkonem přidat více sacharidů – ovoce, cereálie, větší porce rýže apod. A pokud děláte sport pravidelně, nejen pro hubnutí, ale pro relax, naplnění, výkony, musíte si uvědomit, že tělo má nějaké denní potřeby (energie, bílkovin, sacharidů a tuků). Pokud bude dlouhodobě strádat, bude mít potřebu ukládání do zásob.

Nahlédněte do detailů
Moc by pomohlo zapsat si to – zkuste pomocí MyDiet.cz – kde při zápisu denního jídelníčku hned vidíte, jak si stojíte v bilanci živin a kolik vám ještě zbývá atd. Člověk si takto krásně nastaví zrcadlo, jestli je jeho výživa dostatečná nebo je dlouhodobě v podvýživě. Protože, je krásné, že mám kuře s rýží a se zeleninou k obědu. Ale mám tam opravdu všechno? Kde se vezmou tuky, když kuřecí prsa skoro žádné tuky nemají. Musím přidat oříšky, avokádo, olivový olej, aby byl oběd plnohodnotný. Inspirujte se v kuchařce Štěstí na talíři...


Jak změnit neúspěch v opak?
Jedině zápisem se ukáže, kde je potřeba udělat změny a co je potřeba v jídelníčku upravit. Aplikace nebo nutriční terapeut vás pak nasměruje, co udělat. Sportovat je jedna věc, ale trápit tělo podvýživou je stav, který nevede ani ke zdraví, natož ke štíhlé linie. Zajímejme se více o svou výživu z hlediska vyváženosti a plnohodnoty, a pak k tomu přidejme pohyb. Výsledky se dostaví. Žádnou dietou totiž nikdy nedosáhneme trvalé štíhlé linie. Jedině zdravým životním stylem.

Ať vám to jde!

Vaše
Lada

Žádné komentáře:

Okomentovat