Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

29. listopadu 2017

Proč běhat také v zimě

Možná se vám také nechce v chladných dnech příliš namáhat tělo. Je to přirozené, ale běh vám dokáže zvednout náladu, vyladit duši a zbavit splínů. Zkuste to s ním, jen tak na pohodu…

Sama běh miluju, pustit si hudbu do uší a jen tak se proběhnout, bez toho, abych počítala kilometry nebo sledovala čas. Potřebuji ho pro dobrý pocit. Proto, abych se bez výčitek pak mohla občas dobře najíst i večer. Ale i proto, že mne zbavuje napětí. Jsem po něm příjemně naladěná a s dobrou náladou.

Ven rozhodně
Běhání v zimě je o dost jiné než v létě. Pochopitelně už kvůli teplotě. Ale říká se, že není špatného počasí na běh, ale špatné oblečení. Pobyt venku je vítaný na psychiku - to žádný běžecký pás neumí. Proto je potřeba se opravdu chytře obléknout, abyste nenastydli či si nepřivodili zdravotní potíže. Chce to lehkou prodyšnou (běžeckou) čepici, tenké rukavice, funkční spodní prádlo a další dvě tenké (ale opět funkční) vrstvy na něj, místo kalhotek boxerky a zateplené elasťáky. A dobré boty.

Klus, žádný sprint
Zásadní změna oproti letnímu běhu je v tom, že se nikde nezastavujete - vyhnete se tak prochladnutí. Vždy doběhnete až domů do tepla a tam se protáhnete. A hlavně, při běhání v zimě neběhejte jako o závod, volte klidné tempo. Jen takové, kdy se lehce rozpohybujete a vyplavíte do těla endorfiny. Je to přesně ta intenzita, při níž se dobře pálí tuky (dokážete u toho mluvit). Začněte s během na 20 minut a vnímejte, co to v dalších dnech s tělem udělá. Až pak přidávejte čas či měňte náročnost trasy.

Co jíst
Často se mě ptáte, co do žaludku, abyste neměli hlad, ale také, aby se vám jídlo nevracelo. Chce to vyzkoušet, co vám sedí. Někdo si v pohodě dá jogurt, jiný by ho ani za dvě hodiny nestrávil. Moje tipy jsou třeba banány (po něm můžete běžet i za hodinu), piškoty, chléb s marmeládou nebo plátkovým sýrem (bez másla), špaldová palačinka bez ničeho... Obecně platí, že po lehkém jídle to za dvě hodiny, mělo jít. Po doběhu opět nechte tělo odpočinout, zklidnit a až tak po hodině, dvou (podle délky a intenzity běhu) doplňujte. Na co rozhodně nezapomínejte je pití, v chladných dnech především vlažné až teplé nápoje.

Pěkné běhání přeji :-)



Žádné komentáře:

Okomentovat