Mgr. Lada Nosková

Rady a tipy nutričního terapeuta

29. listopadu 2017

Možná se vám také nechce v chladných dnech příliš namáhat tělo. Je to přirozené, ale běh vám dokáže zvednout náladu, vyladit duši a zbavit splínů. Zkuste to s ním, jen tak na pohodu…

Sama běh miluju, pustit si hudbu do uší a jen tak se proběhnout, bez toho, abych počítala kilometry nebo sledovala čas. Potřebuji ho pro dobrý pocit. Proto, abych se bez výčitek pak mohla občas dobře najíst i večer. Ale i proto, že mne zbavuje napětí. Jsem po něm příjemně naladěná a s dobrou náladou.

Ven rozhodně
Běhání v zimě je o dost jiné než v létě. Pochopitelně už kvůli teplotě. Ale říká se, že není špatného počasí na běh, ale špatné oblečení. Pobyt venku je vítaný na psychiku - to žádný běžecký pás neumí. Proto je potřeba se opravdu chytře obléknout, abyste nenastydli či si nepřivodili zdravotní potíže. Chce to lehkou prodyšnou (běžeckou) čepici, tenké rukavice, funkční spodní prádlo a další dvě tenké (ale opět funkční) vrstvy na něj, místo kalhotek boxerky a zateplené elasťáky. A dobré boty.

Klus, žádný sprint
Zásadní změna oproti letnímu běhu je v tom, že se nikde nezastavujete - vyhnete se tak prochladnutí. Vždy doběhnete až domů do tepla a tam se protáhnete. A hlavně, při běhání v zimě neběhejte jako o závod, volte klidné tempo. Jen takové, kdy se lehce rozpohybujete a vyplavíte do těla endorfiny. Je to přesně ta intenzita, při níž se dobře pálí tuky (dokážete u toho mluvit). Začněte s během na 20 minut a vnímejte, co to v dalších dnech s tělem udělá. Až pak přidávejte čas či měňte náročnost trasy.

Co jíst
Často se mě ptáte, co do žaludku, abyste neměli hlad, ale také, aby se vám jídlo nevracelo. Chce to vyzkoušet, co vám sedí. Někdo si v pohodě dá jogurt, jiný by ho ani za dvě hodiny nestrávil. Moje tipy jsou třeba banány (po něm můžete běžet i za hodinu), piškoty, chléb s marmeládou nebo plátkovým sýrem (bez másla), špaldová palačinka bez ničeho... Obecně platí, že po lehkém jídle to za dvě hodiny, mělo jít. Po doběhu opět nechte tělo odpočinout, zklidnit a až tak po hodině, dvou (podle délky a intenzity běhu) doplňujte. Na co rozhodně nezapomínejte je pití, v chladných dnech především vlažné až teplé nápoje.

Pěkné běhání přeji :-)



9. listopadu 2017

První změny počasí a rázem na vás skočil bacil? Nebo se jen necítíte ve své kůži? Zkuste proti případnému nachlazení vytasit speciální jídla, která vám pomohou odrazit útok. Která to jsou?

Salát z kysaného zelí 
Za málo peněz, hodně muziky. Kysané zelí má spoustu vitamínu C, takže ho pokapejte velkou dávkou panenského olivového oleje, přidejte dva vylisované stroužky česneku, najemno nakrájenou červenou papriku a červenou cibuli. Šťávu ze zelí nevylévejte, v ní je vitamínu také hodně. Salát nechte uležet a průběžně ujídejte.

Kuřecí vývar 
Silná kuřecí polévka opravdu není jen mýtus. Nejlépe pochopitelně, když ho necháte „táhnout“ aspoň dvě hodiny. Při chřipce a nachlazení pak zabírá skvěle – dodává sílu. Navíc kuřecí vývar se zeleninou pozitivně ovlivňuje funkci imunitních buněk spojených s některými symptomy nachlazení, jako je ucpaný nos či bolesti kostí. Navíc vás zahřeje, obsahuje vitaminy a minerální látky.

 Ostrá jídla 
A co dalšího jíst? Vnímejte své tělo, na co má chuť. Pokud na vás teprve něco leze, zkuste ostrá jídla, jako jsou česnek, kari, křen, chilli, napomáhají uvolňovat zahlenění, k tomu mají většinou protizánětlivé a antibakteriální účinky. Obecně během podzimu koření používejte – zahřívají a fungují jako prevence. Jestli už nachlazení jste, jsou vhodná lehce stravitelná jídla: zapečené brambory a zelenina, dopřejte si třeba česnečku. V tomhle období nechte striktní dietu dietou a zaměřte se na uzdravení.


Vynechejte bílé 
Podle čínské medicíny dobře na nachlazení funguje vynechání potravin, jenž z těla odvádí teplo, například čerstvá zelenina, máta, jogurty, čerstvé sýry, ale naopak přidejte jídla, která vás vnitřně zahřejí: zeleninové pomazánky (z dýně, řepy, aj.). Coby velký pomocník funguje zázvorový čaj s citronem: zázvor nastrouhejte či vylisujte, vymačkejte celý citron a zalijte horkou vodou. Během dne si ale dopřejte kromě tohoto čaje i třeba teplou vodu s citronem, abyste tělo zavodnili. Zahřát umí také vývar z pár hřebíčků, skořice, nového koření a černého pepře.

Můj tip 
Zkuste dezinfekční kapky, které bakterie ničí: skvělé jsou třeba Citrovital kapky, obsahující výtažek z grapefruitových jadérek, nebo také kapky Naděje Medvědí česnek. Za dva dny máte po bacilech.